Heus aquí una presentació de l'oració composta i més a fons, de la coordinació. Les explicacions van acompanyades d'exercicis, el solucionari dels quals és pot trobar aquí.
L’ORACIÓ COMPOSTA: COORDINACIÓ, SUBORDINACIÓ I JUXTAPOSICIÓ
1. Les oracions es classifiquen en:
a) Oracions simples: només tenen un verb. Ex.: Els bombers apaguen
el foc.
b) Oracions compostes: tenen més d’un verb. Ex.: (Els bombers apaguen
el foc ) i (la policia talla la circulació).
Exercici:
1. Indica si les oracions següents són simples o compostes:
a) Avui hem
fet un bon dinar.
b) M'agrada
la carn ben cuita.
c) Sempre
que arribo tard, els crits no es fan esperar.
d) He tingut
un afer amb l’entrenador de bàsquet.
e) Som de
colònies a Vallfogona.
f) He enviat
una carta als pares de la Mireia per dir-los que ella havia pres mal.
g) No hi ha cap seient buit.
g) No hi ha cap seient buit.
h)
Cap a la matinada m'agrada anar a la nevera i menjar alguna cosa.
2. L’ORACIÓ
COMPOSTA. COORDINACIÓ, SUBORDINACIÓ I JUXTAPOSICIÓ
Segons el tipus de relació que estableixen, les oracions
compostes es classifiquen en els grups següents:
a)
Coordinades: les dues oracions són
independents i es troben, per tant, en un mateix nivell sintàctic. Es
relacionen per mitjà de nexes coordinadors.
Ex.:
La mare fa de cartera però el pare és a l'atur. / Reia i plorava alhora.
Ara
canta, ara balla. / Ni viuen ni deixen viure.
b)
Subordinades: les dues oracions no es troben en la mateixa jerarquia sintàctica.
Una oració és la principal, que domina, regeix l'altra (clàusula inserida) que depèn de la principal, és a dir, es troba
subordinada. Es relacionen per mitjà de nexes subordinadors.
Ex.:
La persona que hagi fet això serà expulsada del centre.
Quan
arriba el bon temps, les carreteres cap a la costa van plenes.
c) juxtaposades són
aquelles que no duen nexe i
s'enllacen mitjançant signes de puntuació. Presenten relacions de coordinació i
de subordinació.
- Juxtaposada
– Relació de coordinació: Van fer les maletes, van anar a l'aeroport, van
sortir cap a Bali. (i, relació de suma).
- Juxtaposada-
Relació de subordinació: No hi vaig anar, tenia por. (perquè, relació causal)
coordinada
|
subordinada
|
juxtaposada
|
Hi ha nexe, però cada una de les oracions és autònoma i
pot funcionar com a oració simple
|
Hi ha nexe, però una oració depèn de l’altra, que és la
principal.
|
No hi ha cap nexe que les uneixi
|
El Marc explica la seva vida a la Irene i ella
l’escolta embadalida.
|
No tenia clar que ella l’estimés.
|
No t’entretinguis, arribem tard.
|
Exercicis:
1. Subratlla
les oracions coordinades i encercla el nexe que les uneix:
a) No
portaven les claus però sabien el número de telèfon de la portera.
b) Ara canta, ara balla: és un cap de trons!
b) Ara canta, ara balla: és un cap de trons!
c) Hi anirem
tots plegats; altrament, les coses poden anar a mal borràs.
d) Els treballadors demanen festa, és a dir, no volen anar a treballar.
d) Els treballadors demanen festa, és a dir, no volen anar a treballar.
e) S'espanta
molt però té una sang freda inigualable.
f) Han
cobrat la setmanada i se la gastaran en un obrir i tancar d'ulls.
2.
Destria l’oració principal (matriu) i la clàusula subordinada de les oracions
següents. Encercla
el nexe subordinador:
a) Sempre que intenta posar pau, acaba barallat amb tothom.
b) L'actor que ha fet aquesta pel·lícula viu al meu barri.
b) L'actor que ha fet aquesta pel·lícula viu al meu barri.
c) Trobarà un altre ajudant encara que trigui molt de temps.
d) No sap on va anar.
d) No sap on va anar.
e) Si no vas amb compte, perdràs el cap i tot.
f) Va haver d'anar al metge perquè es marejava molt sovint.
3. L’ORACIÓ
COORDINADA. TIPUS.
La coordinació consisteix en la unió, mitjançant un nexe,
de dues proposicions que tenen un sentit complet i, per tant, són independents.
Les oracions que resulten d’aquesta unió s’anomenen coordinades i poden
expressar diferents idees segons el mot d’enllaç que les uneixi.
ORACIÓ COORDINADA. TIPUS.
|
|||
Tipus
|
Expressen
|
Conjuncions d’enllaç. Ex.
|
Remarques
|
copulatives
|
addició o suma
d'oracions |
i, ni
Canten i ballen. No canten ni ballen
|
· La conjunció i mai no es
canvia
per e encara que el mot següent comenci amb la vocal i. |
disjuntives
|
elements que
s' exclouen |
O, o bé, o sinó
Apunta’t al viatge d’Itàlia o al de Bèlgica
|
· La conj. o no es canvia per
u en-
cara que el mot següent comenci amb o o u. |
distributives
|
alternança o
distribució sense exclusió |
ara ........ ara
adés ..... adés
sia ..... sia
tant ..... com
així ..... com
qui ...... qui
que ...... que
l'una l'altra
mig ...... mig
no solament ... sinó (també/que)
ni ..... ni
o ..... o,
o bé ... o bé
Ara riu, ara plora
|
· No solament, tan sols,
únicament
són les formes clàssiques, tot i que fa poc s'han introduït les combinacions no només, ni només, sinó només. |
adversatives
|
indiquen objecció, contrast,
exclusió, oposició |
Però, això no obstant, no obstant això,
Tanmateix, nogensmenys, sinó
(que), altrament, en canvi, amb tot ,
tot i això
així i tot, encara que, ans,
per això, més aviat, ara (bé), malgrat això, per contra, ans al contrari...
Li agradava però ho dissimulava
|
· Cal no confondre entre sinó
(conj. adversativa) i si no (conj. condicional + adv. de negació). |
Consecutives o Il·latives
|
Expressen deducció o
conseqüència
|
Doncs, per tant, en
conseqüència, així, així és que, de manera que...
Fa sol, doncs sortirem a
passeig.
|
· Cal evitar doncs amb sentit
causal (No porto el cotxe, doncs el tinc al taller) No porto el cotxe perquè
el tinc al taller
|
Continuatives
|
indiquen continuïtat,
successió |
Doncs, a més , d'altra
banda, encara també, a més a més, així mateix, fins i tot, i tot ...
Doncs, com et deia...
|
· Ademés és un castellanisme.
En
català hem de dir: a més, a més a més ... |
Explicatives
|
Expressen aclariment
|
o , és a dir, o sigui, això
és…
És un poema incomplet, o
sigui, no acabat
|
Hem d'evitar el
castellanisme és dir
|
Exercicis:
1. Subratlla les oracions coordinades, encercla el nexe i digues de quin
tipus són:
a) Quan està enfadat, ni juga ni menja.
b) No solament no col·labora sinó que sempre posa pegues a tot.
c) Ara renta, ara planxa; la mare no para mai.
c) Ara renta, ara planxa; la mare no para mai.
d) Fes-ho bé o deixa-ho estar.
e) Va trencar el gerro i va amagar els vidres sota l'estora.
2. Subratlla les oracions
copulatives que trobis en aquest text:
Així que vaig poder respirar vaig sentir un plor i la
llevadora tenia agafada pels peus una criatura com una bestiola, que ja era meva,
i li picava l'esquena amb la mà i la rosa de Jericó estava tota badada damunt
de la tauleta de nit. Vaig passar la mà com si somniés per una flor del
cobrellit de ganxet i vaig estirar una fulla. I van dir que no estava acabat,
que havia de fer la casa del nen. I no em van deixar dormir, tant que els ulls
se'm tancaven ... Ni vaig poder criar. Tenia el pit petit i pla com sempre i
l'altre ple de llet. En Quimet va dir que ja s'ho pensava que els sortiria amb una broma.
MERCÈ RODOREDA. La
plaça del diamant.
3. Construeix
oracions coordinades amb els nexes següents. Indica el tipus al qual pertanyen:
a) i:
b)Ara / ara:
c)No
solament / sinó:
d) Ni/ni:
e)
Tan aviat / tan aviat
f) No/ni:
g) O/o:
4. Construeix oracions coordinades amb els nexes següents. Indica'n el
tipus.
a) Però:
b) O:
c) No obstant això:
d) O bé:
e) Altrament:
f) Sinó:
g) Tanmateix:
h) Nogensmenys:
5. Encercla el nexe de coordinació i digues de quin tipus és cadascuna de
les oracions coordinades següents (copulativa, distributiva, disjuntiva o
adversativa).
a) No fa la feina ni la deixa fer a als altres.
b) No solament seran expulsats sinó que se'ls obrirà un expedient.
c) Havia anat a cal fuster però no el va trobar a la botiga.
d) Els comptes són clars; no obstant això caldrà revisar els pagaments.
e) Ha d'anar al dentista; altrament, les dents no tindran remei.
f) No han de vendre la casa, sinó buscar un llogater.
g) Ara és a l'ordinador, ara és a la cuina: no para de treballar.
h) És un cas: ni viu ni deixa viure.
i) Pots anar a estudiar a l'habitació o escoltar música a la sala.
j)És un bon
arquitecte; no obstant això, s'ha de reciclar en les noves tendències.
k) Està mort de son però insisteix a acabar la feina ara.
l) És convenient no interrompre el tractament,
altrament no serà efectiu.
6. Construeix
oracions coordinades amb els nexes següents. Indica'n el tipus:
a) Doncs:
b) És a dir:
c) Per tant:
d) O sigui:
e) Així que:
7. Subratlla les oracions
coordinades del text. Indica al marge el tipus al qual pertanyen:
Mentre
l'home va ser únicament recol·lector-cacador-pescador, o sigui, que aprofitava
el que la terra i el mar li oferien espontàniament, el nombre d'habitants del
planeta era molt reduït i no creixia. Es calcula que, en tot el món, no
passaven dels deu milions d'habitants, els mateixos que avui vivim als Països
Catalans. Però la pràctica de l'agricultura, o sigui, quan l'home s'inicia en
l'art del pagès i arrela en un territori, el conrea, hi construeix cases, fa
foc, inventa eines, domestica animals, en cria, intercanvia béns i idees o busca
la manera de produir tot allò que el pot ajudar a viure, fa créixer la
humanitat fins als gairebé cinc mil cinc-cents milions d'habitants actuals.
Cavall Fort.
núm. 777-778
8. Relaciona cada parell d' oracions amb el nexe adient:
Muntarà un
negoci
|
doncs
|
posa't a fer feina.
|
Dóna-li
records
|
és a dir
|
marxa.
|
Estudia
|
o bé
|
s'establirà pel seu compte.
|
Vols tenir
els teus propis ingressos?
|
però
|
la dona deia que no estava preparada.
|
Queda't
|
i
|
digues-li que no s'oblidi d'escriure.
|
Volia
tenir un fill
|
ni / ni
|
treballa.
|
9. Relaciona cada parell d' oracions amb el nexe adient:
Volíem comprar-nos un cotxe nou
|
o
|
aconseguiré una bona qualificació.
|
Anirem al cinema
|
i
|
busqueu un bon davanter.
|
Voleu Guanyar el partit?
|
però
|
ajuda el seu pare a la botiga.
|
He fet un bon examen
|
doncs
|
després menjarem una hamburguesa.
|
A les tardes estudia
|
per tant
|
no tenéim prou diners.
|
10. Escriu el
nexe més adequat d'acord amb la relació que s'estableix entre les dues oracions juxtaposades:
a) Has signat el
contracte? Ja és hora que el deixis enllestit.
b) Els esports
competitius són molt gratificants. Cal gent molt preparada emocionalment.
c) Ha escrit una
carta. L’ha enviada per correu urgent.
d) És molt ofensiu.
Té bon cor.
e) Riu, plora
...
f) Has de
decidir: estudiar, posar-te a treballar.
g) Va tenir una
lesió al genoll. No podrà córrer aquesta temporada.
h) Has de veure
què et convé més: fer anglès, fer alemany.
i) Van discutir
molt; van acabar com a amics.
j) Sabia que era
molt sensible; l'hauria tractat d'una altra manera.
11. Indica el
tipus de coordinació que presenten les oracions següents.
a) En Jaume
s'ocupa de la comptabilitat i en Pep treballa amb els clients.
b) Ara pren una
decisió, ara en pren la contrària.
c) Volia ser una
bona pediatra però detestava les criatures.
d) No vol ser el
cap de l'empresa? Doncs que comenci a assumir responsabilitats.
e) No solament
guanya amb facilitat sinó que presumeix dels seus èxits.
f) És un
perepunyetes: ni treballa ni deixa treballar els altres.
g) Van arribar
els agents de l'ordre: així que tothom va escampar la boira.
h) Li hem dit
tot el que pensàvem de la seva actitud; tanmateix, crec que es mereix una
oportunitat.
i) Hem recollit
cinc mil signatures; per tant, podem presentar una moció de censura.
j) Has d'integrar-te
en l'equip o hauràs de marxar.
k) Arribaré a
les set, però a les vuit hauré de marxar.
l) Vol aprovar?
Doncs que s'esforci.
m) No hi ha
ningú al teatre; per tant, suspendrem la funció.
n) Ara diu que plega, ara diu que continua.
No hay comentarios:
Publicar un comentario